W dzisiejszym cyfrowym świecie, każda pozytywna opinia jaką nasza firma otrzymuje, jest dla nas bardzo ważna, zwłaszcza kiedy rozpoczynamy budować naszą widoczność w internecie. Dlatego tym bardziej może nas zmartwić, kiedy zauważymy, że z profilu firmy Google nagle zniknęły opinie naszych klientów.
Opinie Google stanowią ważną część wizerunku każdej firmy online, a ich wpływ na decyzje zakupowe potencjalnych klientów jest niezaprzeczalny. Według badań, większość konsumentów sprawdza opinie online przed dokonaniem zakupu, co podkreśla ich znaczenie. Jednak co się dzieje, gdy te cenne opinie nagle znikają z Twojej wizytówki Google?
Przyjrzyjmy się, dlaczego opinie mogą zostać usunięte z Google, jak rozpoznać, że opinie zniknęły, jak zapobiegać usunięciu opinii w przyszłości i co najważniejsze – co możesz zrobić, aby odzyskać te cenne recenzje.
Dlaczego Google usuwa opinie?
Google stosuje zaawansowane algorytmy do moderowania opinii, mając na celu zapewnienie ich wiarygodności i przydatności dla użytkowników. Mechanizmy te są zaprojektowane tak, aby wyłapywać i eliminować opinie, które mogą być niewiarygodne, fałszywe, spamowe lub w inny sposób nieodpowiednie. To część większej strategii, mającej na celu zwiększenie znaczenia wizytówek Google, które w przyszłości mogą być traktowane bardziej priorytetowo niż strony WWW w wynikach lokalnego wyszukiwania. Oto kilka typowych powodów, przez które opinie Google mogą zostać usunięte z profilu firmy.
Podejrzenie spamowej treści
Google aktywnie usuwa opinie, które wydają się być spamem. Obejmuje to recenzje, które są powielane, zawierają nadmierną ilość słów kluczowych lub wyglądają na automatycznie generowane. Algorytmy Google mogą również wykryć i usunąć opinie publikowane przez fałszywe konta lub przez osoby które nie weszły w interakcję z daną firmą.
Usunięcie opinii Google z powodu naruszenie wytycznych
Google ma określone wytyczne dotyczące treści publikowanych w wyszukiwarce (link), których nie toleruje w recenzjach. Są to mowa nienawiści, treści obsceniczne, spam, osobiste ataki oraz promowanie nielegalnych działań. Opinie naruszające te wytyczne są natychmiast usuwane z profilu firmy Google.
Przypadkowe usuniecie opinii przez Google
Chociaż rzadkie, błędy techniczne mogą powodować, że opinie znikają z wizytówki firmy. Może to być wynikiem błędu algorytmu lub innymi problemami technicznymi po stronie Google.
Ręczna moderacja
Oprócz automatycznej moderacji, recenzje na Google mogą być również przeglądane i usuwane ręcznie. Google moderuje opinie które są dodawane w jego ekosystemie, aby mieć pewność że są one zgodne z wytycznymi. Dodatkowo może również sprawdzać już opublikowane opinie, które zostały skierowane np. w wyniku zgłoszeń od anonimowych użytkowników.
Duża liczba opinii wystawiona w krótkim czasie
Algorytm Google może wyłapać, kiedy na wizytówce nagle pojawi się duża ilość opinii wystawiona w krótkim czasie. Może wtedy uznać, że takie opinie są fałszywe i je usunąć.
Zrozumienie tych przyczyn jest pierwszym krokiem do zarządzania opiniami Twojej firmy w Google. Wiedząc, co może doprowadzić do usunięcia recenzji, można lepiej dostosować strategię zbierania i monitorowania opinii, aby uniknąć podobnych problemów w przyszłości.
Usunięte opinie w Google – jak sprawdzić, których recenzji brakuje?
Niestety Google nie wysyła właścicielom wizytówek informacji o usuniętych opiniach i dostrzeżenie tego problemu może być trudne. Dlatego regularne sprawdzanie opinii jest w tym wypadku kluczowe. Jeśli zauważymy, że któraś z nich została usunięta, możemy wtedy spróbować powalczyć o jej przywrócenie.
Pamiętaj ogólną ilość opinii
Warto starać się zapamiętać ogólną liczbę opinii. Dzięki temu łatwiej będzie nam dostrzec, gdy jakaś opinia zostanie usunięta.
Ręczne sprawdzanie usuniętych opinii w Google
Po zalogowaniu się na swój profil firmy Google, w sekcji „Opinie” możesz zobaczyć wszystkie recenzje, które Twoja firma otrzymała. Przeglądając je, należy zwracać uwagę na wszelkie brakujące recenzje, które wcześniej widzieliśmy na swoim koncie.
Porównaj opinie z historią powiadomień w skrzynce pocztowej
Google wysyła powiadomienia na pocztę emali właściciela wizytrówki, za każdym razem, kiedy do profilu firmy dodawana jest nowa opinia. Warto takie maile archiwizować na swoim koncie pocztowym. Dzięki temu, możemy porównać, czy otrzymaliśmy w przeszłości powiadomienia o recenzjach, które teraz nie są widoczne.
Narzędzia do monitorowania brakujących opinii w Google
Zdajemy sobie sprawę, że takie ręczne sprawdzanie usuniętych opinii może być czasochłonne, dlatego warto przemyśleć skorzystanie z narzędzi do ich monitorowania. Istnieją usługi i aplikacje, które automatycznie śledzą recenzje i mogą powiadomić właściciela profilu o wszelkich zmianach, w tym o usuniętych recenzjach. W tym celu możemy skorzystać z rozwiązań takich narzędzi jak ReviewsOnMyWebsite czy Localo.
Bądź w dobrych relacjach z klientem
Jest to swego rodzaju uniwersalna rada. Jednak w przypadku opinii szczególnie istotna. Dzięki utrzymywaniu dobrych relacji z klientami, możemy nie tylko zdobywać pozytywne opinie, ale również dowiedzieć się od nich o ich usunięciu. Choć Google nie wysyła informacji o usuniętych opiniach do właścicieli wizytówek, to jednak informuje o tym osoby, które daną opinię publikowały. Dlatego utrzymując dobre relacje z klientami, możemy liczyć na to, że poinformują nas kiedy takiego maila otrzymają.
Co zrobić, gdy Google usunie opinie z Twojej wizytówki?
Gdy zauważysz, że recenzje, które Twoja firma otrzymała zniknęły z Google, istotne jest podjęcie odpowiednich kroków, aby je odzyskać. Oto co możesz zrobić:
Poproś klienta o złożenie odwołania od usuniętej opinii

Twoi klienci, otrzymują powiadomienia od Google, za każdym razem, kiedy ich opinia zostanie usunięta. Jeśli masz kontakt z klientem, który wystawił usuniętą recenzję, poproś go o zgłoszenie odwołania. Taka opcja wyświetla się w większości maili wysyłanych przez Google, do użytkowników których opinie zostały usunięte. Najlepiej, aby upewnił się, że tym razem opinia jest zgodna z wytycznymi Google i nie zawiera elementów, które mogłyby zostać uznane za spam. Zazwyczaj weryfikacja odwołania trwa kilka dni.

Skontaktuj się z pomocą Google
Google nie przywraca opinii, które zostały usunięte z powodu naruszenia zasad. Jeśli uważasz, że recenzja została usunięta niesłusznie, skontaktuj się z pomocą techniczną. Możesz to zrobić przez panel menedżera w profilu firmy Google, wypełniając odpowiednio formularz.

- Przejdź na stronę https://support.google.com/business/gethelp
- Z rozwijanej listy wybierz profil firmy, którego dotyczy problem.
- Wpisz jako temat „Brakująca opinia”
- Wybierz możliwy kontakt – sugerujemy wybranie „E-mail”
- Wypełnij wymagane pola formularz. Opisz problem i dodaj zdjęcie usuniętej opinii jeśli to możliwe (możesz zrobić zrzut ekranu opinii, której dotyczy problem, z maila jaki otrzymałeś po jej opublikowaniu)
Po tym działaniu, musisz uzbroić się w cierpliwość. Jeśli po 2 tygodniach nie otrzymasz odpowiedzi, możesz utworzyć nowy wątek na forum Profili Firmy w Google. Podaj niezbędne informacje z opisem problemu i poproś o pomoc w ocenie Twojego przypadku. Na form aktywnych jest wielu użytkowników ze statusem eksperta, którzy bardzo często dzielą się swoimi spostrzeżeniami.
Jak zabezpieczyć się przed usuwaniem opinii przez Google?
Zdobywanie opinii online może stanowić istotną część naszej strategi pozycjonowania lokalnego. Dlatego aby nasze wysiłki nie szły na marne, oto kilka wskazówek, jak prosić klientów o opinie, aby uniknąć w przyszłości problemu z usuniętymi recenzjami w Google.
Kiedy prosisz klientów o opinie, pamiętaj:
Poproś klienta o opinię po transakcji a nie przed. Algorytm Google potrafi dostrzec czy klient naprawdę wszedł w interakcję z Twoją firmą. Dlatego przed wystawieniem opinii, najlepiej, aby klient wykonał przynajmniej jedną z poniższych czynności:
- wszedł na Twoją stronę WWW
- odwiedził Twoją wizytówkę Google,
- wybrał numer telefonu do Twojej firmy, czy
- odwiedził realnie Twoją firmę (z uruchomionym GPS w telefonie)
Dzięki tym działaniom masz większe szanse, że opinia Twojego klienta zostanie zaakceptowana i pozostanie na Twoim profilu firmy Google.
Nie wysyłaj przygotowanych opinii do wklejenia
Google potrafi wykryć, kiedy opinia została dodana metodą kopiuj / wklej. Dlatego nie wysyłaj klientom gotowych opinii do wklejenia, muszą je wpisać „z palca”.
Usunięte opinie z wizytówki Google – co powinieneś zapamiętać
Mamy nadzieję, że te informacje pomogą Ci zrozumieć i odpowiednio zareagować na sytuację związaną z usuwaniem opinii w Google lub zabezpieczyć się przed nią na przyszłość. Wiemy, że utrata cennych opinii z profilu firmy może być frustrująca, ale pamiętaj, że istnieją skuteczne sposoby na zarządzanie tym problemem. Kluczowe w tym wypadku, jest regularne monitorowanie recenzji, zrozumienie przyczyn ich usuwania, oraz aktywne działanie w celu ich odzyskania i zapobiegania podobnym sytuacjom w przyszłości. Dbaj o autentyczność i zgodność Twoich opinii z wytycznymi Google, aby zbudować silną i pozytywną reputację online.
Witam
Ciekawy artykuł. Nie wiedziałam że Google może zobaczyć jak ktoś pisze komentarz metodą kopiuj/wklej!
Google posiada zaawansowane algorytmy i narzędzia do monitorowania aktywności na swoich platformach. Te narzędzia mogą wykrywać różne wzorce zachowań, w tym dodawanie opinii za pomocą metody kopiuj/wklej.
Jak usunąć negatywną opinię?
To bardzo proste. Wystarczy napisać do Google. Usuwają natychmiast i blokują użytkownika nie zadając sobie trudu sprawdzenia tej opinii.